Turvapalvelut
Tietoa palvelusta
Palvelu on tarkoitettu henkilölle, jolla sairaus tai vamma lisää esimerkiksi kaatumisriskiä tai sairauskohtauksia.
Turvalaitteet ja avun hälyttäminen
- Perinteinen turvapuhelin ja hälytyspainike toimivat sisätiloissa. Apua hälytetään painamalla ranteessa tai kaulanauhassa pidettävää painiketta. Turvapuhelimeen voidaan liittää erilaisia paloturvallisuuteen liittyviä lisälaitteita, kuten palo- ja häkävaroitin sekä liesivahti.
- Poistumisvalvonta antaa automaattisen ilmoituksen, jos asiakas poistuu asunnostaan esimerkiksi yöaikaan. Poistumisvalvonta soveltuu vain yksin asuville asiakkaille.
- Paikannettavaan turvakelloon voidaan asettaa alue, jonka sisäpuolella käyttäjä saa liikkua vapaasti. Rajan ylityksestä lähtee automaattinen ilmoitus. Paikannettavalla turvakellolla voi hälyttää apua kodin ulkopuolella.
- Vuodevahti lähettää ilmoituksen, kun asiakas poistuu vuoteesta tai palaa sinne.
- Aktiivisuuden seurannan avulla voidaan seurata asiakkaan aktiivisuutta ja päivärytmiä esimerkiksi liikkuminen asunnossa, jääkaapin käyttö tai vessassa käyminen. Seuranta tapahtuu erilaisten sensorien avulla. Järjestelmä hälyttää automaattisesti, jos aktiivisuuden tasossa tapahtuu muutoksia.
- Lääkehoidon toteuttamisen turvaamiseksi on mahdollista saada lääkeautomaatti. Automaatti muistuttaa lääkkeen ottamisesta ja lähettää ilmoituksen lääkehoidosta vastaavalle taholle, jos lääke jää ottamatta. Laitteen saaminen edellyttää annospussijakelua.
Avun saaminen
Turvalaitteiden hälytykset ohjautuvat Siun soten turvapalvelukeskukseen. Turvapalvelukeskuksen päivystäjä arvioi asiakkaan tilanteen ja avun tarpeen kiireellisyyden. Tarvittaessa päivystäjä voi tarkistaa asiakas- ja potilastietojärjestelmästä asiakasta koskevia tietoja.Auttamiskäynnin asiakkaan kotona tekee kotihoidon henkilökunta ja Joensuun kantakaupungissa Siun soten turva-auttaja. Auttamiskäynnin tekijä on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö. Ilta- ja yöaikaan auttamiskäynnin taajama-alueiden ulkopuolella voi tehdä myös pelastuslaitos. Erikseen sovittaessa asiakkaan omainen voi halutessaan toimia auttajana.
Kenelle
Toimi näin
Lue lisää
-
Hakemus ikääntyneiden palveluihin (Miunpalvelut.fi)
Järjestäjä
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Tuottaja organisaatio
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Hinta
Paikat
Asiointikanavat
-
Asiakasmaksupalvelut
Asiakasmaksupalvelut. Asiakaslaskutus ja -maksupäätökset.Maanantai:09:00-14:00Tiistai:09:00-12:00Keskiviikko:09:00-12:00Torstai:09:00-12:00Perjantai:09:00-12:00PuhelinEsh-laskut: [email protected] muut asiakaslaskut: [email protected] Käytä laskunumeroa viitetietona.+358 13 330 9030 -
Seniorineuvonta Ankkuri
Seniorineuvonta Ankkuri tarjoaa keskitetysti Siun soten alueen ikääntyneiden neuvontaa ja ohjausta.Maanantai:09:00-15:00Tiistai:09:00-15:00Keskiviikko:09:00-15:00Torstai:09:00-15:00Perjantai:09:00-15:00Puhelin+358 13 330 2890